geen koffie of koffiemachien maar: FM is een historisch Italiaans motorfietsmerk.
FM Ditta Molteni, Erba, Como, later Moto Molteni, later Officine Meccaniche Fratelli Molteni, Milano (1925-1927 en 1950-1954).
De FM werd oorspronkelijk in Erba onder de naam Molteni ontwikkeld, maar in Milaan gebouwd. Er werden aanvankelijk MAG-, maar later 348 cc Bradshaw-eencilindermotoren met oliekoeling gebruikt. De machines werden waarschijnlijk ook onder de naam Molteni verkocht. Ze hadden bijzondere aluminium frames die zo waren gemaakt dat ze geschikt waren voor vrijwel alle typen motoren.
De productie werd enige tijd onderbroken maar daarna kwam er een 125 cc tweetakt-model. In 1950 bouwde men een 125 cc scooter. Deze had een ruggengraatframe waarin ook de tank, de koplamp en de zadelpen waren opgenomen. In 1952 werd deze scooter nog gemoderniseerd en hij bleef tot 1954 in de handel.
Molteni werd vooral bekend als wielersponsor van Eddy Merckx vanaf 1971.
2 comments:
geen koffie of koffiemachien maar:
FM is een historisch Italiaans motorfietsmerk.
FM Ditta Molteni, Erba, Como, later Moto Molteni, later Officine Meccaniche Fratelli Molteni, Milano (1925-1927 en 1950-1954).
De FM werd oorspronkelijk in Erba onder de naam Molteni ontwikkeld, maar in Milaan gebouwd. Er werden aanvankelijk MAG-, maar later 348 cc Bradshaw-eencilindermotoren met oliekoeling gebruikt. De machines werden waarschijnlijk ook onder de naam Molteni verkocht. Ze hadden bijzondere aluminium frames die zo waren gemaakt dat ze geschikt waren voor vrijwel alle typen motoren.
De productie werd enige tijd onderbroken maar daarna kwam er een 125 cc tweetakt-model. In 1950 bouwde men een 125 cc scooter. Deze had een ruggengraatframe waarin ook de tank, de koplamp en de zadelpen waren opgenomen. In 1952 werd deze scooter nog gemoderniseerd en hij bleef tot 1954 in de handel.
Molteni werd vooral bekend als wielersponsor van Eddy Merckx vanaf 1971.
Oke, Piet, motorfiets. Met ingebouwd koffiemachien?!
Post a Comment